Leģendas

Ieskats SAAB klasiskajos modeļos

Visi zina, ka SAAB ir autoražotājs ar interesantu vēsturi, aviācijas mantojumu, daudz inovācijām autobūvē, nedaudz atšķirīgu pieeju dizainā un filozofijā. Laika gaitā SAAB radījis modeļus, kas nu jau ieguvuši ikonisku statusu. Jūs pazīstat aktuālos modeļus, `90.-to gadu auto un varbūt arī klasiku... Šeit mēs piedāvājam uzskatāmu SAAB klasisko modeļu gammas uzskaitījumu.

saab-ursaab_1947_800x600_wallpaper_07

92001 (URSAAB), 1947
Ar šo tika „atvērta” auto ēra SAAB kompānijas vēsturē. Pirmais SAAB auto prototips. Lielā mērā būvēts balstoties uz aviobūves pieredzi un tehnoloģijām. Nesošā virsbūve, aerodinamiskas formas un divtaktu motors.

1000229

92, 1949 – 1956
Pirmais auto sērijveida ražošanā. Pašnāvnieku durvis, dalīts vējstikls un 25 Zs divtaktu motors. Sākotnēji krāsots zaļā armijas krāsa, kas bija palikusi pāri kara lidmašīnu ražošanas krājumos. Līdz 1956.g. saražoti 20 128 eks.

1000174

93, 1956 - 1959
Nākamais SAAB automobilis. Nopietni atjaunots dizains, jauns 3-cilindru 33 Zs motors, 3-pakāpju pārnesumkārba. Ar šo modeli Ēriks Karlsons sāka SAAB veiksmes stāstu rallija sacensībās. Kopumā izgatavoti 52 731 automobiļu.

1000203
1000181

95/96, 1959-1980
Viens no populārākajiem, ilgāk ražotājiem un visvairāk pārdotajiem SAAB modeļiem. Tieši ar šo auto SAAB ieguva starptautisku atpazīstamību. Tas tika piedāvāts kā sedana (96) tā arī vagona (95) konfigurācijā, kas spēja uzņemt pat 7 pasažierus. Sākotnēji ar divtaktu motoru, bet no 1967.g. aprīkots ar Ford V4 65 Zs motoru. Gadu gaitā, pieredzējis dažādus atjauninājumus, šis modelis spēja parādīt sevi no vislabākās puses gan kalpojot ikdienas lietotājam, gan arī izcīnot uzvaras rallija trasēs. 20 gadu laikā tika izgatavoti 110,527 gab. SAAB 95 un 547,221 SAAB 96. Šis joprojām ir SAAB modelis, pie kura zvēr daudzi hardcore SAAB entuziasti.

1000190

Sonett I, 1956;

1000301

Sonett II, 1966-1969;

1000302_1

Sonett III, 1970-1974
Sonett, kura oficiālais modeļa nosaukums bija SAAB 94 (Sonett I) un SAAB 97 (Sonett II un III) bija pirmais kompānijas mēģinājums iespraukties 2-vietīgu sporta auto tirgū. Modeļa interesantā vēsture aizsākās ar Sonett I prototipa izgatavošanu 6 eksemplāros 1956.g., tomēr sērijveida ražošanā tas nenonāca. Tikai pēc 10 gadiem (1967.g.) un vairākiem dizaina variantiem tika uzsākta Sonett sērijveida ražošana citas konstrukcijas, dizaina un nosaukuma veidolā. Sonett II oriģināli tika piedāvāts ar divtaktu motoru un vēlāk ar Ford V4 65 Zs motoru. Sonett III bija faktiski tas pats auto tikai ar atjauninātu virsbūves un instrumentu paneļa dizainu. Visi Sonett II un III modeļi bija būvēti uz „apgraizītas” SAAB 96 šasijas un ar stiklšķiedras virsbūvi. Tika izgatavoti vien 258 Sonett II, 1619 Sonett II (V4) un 8039 Sonett III.

1000242
1000243_1
1000244_1

99, 1968-1984
Pirmais no SAAB modeļiem ar raksturīgo apliekto vējstiklu. Vēlāk tas ieguva daudz inovatīvu risinājumu, t.sk., lukturu tīrītājus un pirmo turbo motoru sērijveida automašīnām. Šis bija SAAB pirmais solis lielāku auto tirgus segmentā un SAAB 99 tika piedāvāts 2 vai 4 durvju sedana un 3 vai 5 durvju hečbeka konfigurācijā. Sākotnēji šis auto tika darbināts ar Triumph četrcilindru rindas motoru, kas vēlāk tika aizstāts ar pirmo paša SAAB izgatavotu – 2,0 litru B tipa motoru. Arī SAAB 99 uzrādīja ļoti labus panākumus rallijā, īpaši turbo versija. Kopumā izgatavoti 588,643 SAAB 99 automobiļu.

1000316
1000318
1200812

900, 1978-1993/94
Klasiskais 900 ir visslavenākais un visveiksmīgākais SAAB modelis, kas nu jau ieguvis sava veida kulta statusu. SAAB 900 bija SAAB 99 elovūcija ar garāku priekšu. Pieejams ar dažādiem motoriem sākot ar četru cilindru 8 vārstu karburatora motoru un beidzot ar 16 vārstu elektroniskās iesmidzināšanas turbo motoru, kas standarta versijā piedāvāja 175 (185) Zs jaudu. Pieejamas dažādas virsbūves konfigurācijas, no kurām par veiksmīgāko varētu uzskatīt 3-durvju kupeju, kas apvienoja divus vienā – sportisku kupeju ar „praktisku kravu pārvadātāju” dēļ milzīgā bagāžas nodalījuma. SAAB 900 kabriolets izrādījās patiess veiksmes stāsts un tie bija pasūtīti jau vairākus gadus uz priekšu. No 1978.g. līdz 1993/4.g. dažādās virsbūves konfigurācijās izgatavoti 908,817 klasisko 900-to, no kuriem 48,888 kabrioletu.

Foto: SAAB media bank


Valts Ceplevičs

Youngtimer Rally organizators un Latvijas Antīko automobiļu kluba biedrs. Kādreiz bija pārliecināts SAABists, bet laiks un pieredze dara savu. Tagad patīk gandrīz viss, kas ražots no 1960-1985. gadam. Neuzsakata, ka sēdināts klasisks automobilis ir nāves grēks.